Back

У оквиру пројекта „Научници и уметници 2“ одржана радионица „ЗД Мондриjан“

У Научном клубу реализована је креативна и едукативна радионица под називом „3Д Мондриjан“, у оквиру пројекта „Научници и уметници 2“, намењена ученицима узраста од 9 до 14 година.

Током радионице, полазници су имали прилику да се упознају са ликом и делом славног холандског уметника Пита Мондријана, а затим кроз његова дела истражују везе између уметности, математике, технологије и инжењерства.

Кроз активност у трајању од четири сата (у два дела), ученици су обрађивали теме као што су основне и изведене боје, апстракција, праве линије, углови, квадрат и правоугаоник, и њихова примена у уметничком изражавању. Посебан фокус био је на Мондријановом квадрату — математичком задатку који је омогућио полазницима да кроз креативни процес разумеју појам површине геометријских облика.

Употребом савремених технологија, као што су 3Д оловке, пластелин, проширена реалност и ЗД оригами, ученици су креирали јединствене уметничке и употребне предмете инспирисане Мондријановим стилом. Посебна вредност активности била је у томе што су се млади истраживачи подстицали на иновацију, тимски рад и креативно решавање проблема.

Циљ ове радионице који је водила Тања Олеар Гојић, био је да покаже да наука и уметност нису супротности, већ области које се природно прожимају и надопуњују, инспиришући младе на размишљање ван оквира и развијање иновативног и предузетничког духа.

Ноћ истраживача у Научном клубу Кикинда: Креативне радионице за све узрасте

У периоду од 22. до 26. септембра, у Научном клубу Центра за стручно усавршавање у Кикинди, као и у Основној школи „Свети Сава“ и кикиндском Великом парку, одржане су бројне едукативне активности и радионице. Кроз интерактивне садржаје и савремене приступе, ученици основних и средњих школа, као и заинтересовани грађани, имали су прилику да истражују свет вештачке интелигенције (ВИ) и науче како да је користе одговорно и креативно.

Програм је обухватио шест радионица које су водили стручњаци из различитих области. Најмлађи основци су са Десанком Ристић истраживали природу уз помоћ ВИ и алата ChatGPT. Ања Пејиновић и Милана Божулић реализовале су радионицу о примени ВИ у свакодневним апликацијама и њеном утицају на друштво. Милица Томић је, кроз истраживачку игру и QR кодове, ученицима приближила културне и историјске теме. Кристина Ковачевић је представила примену ВИ у области медицине и фармације, док су Гордана Рацков и Арпад Пастор реализовали две креативне радионице у којима су учесници креирали дигиталне слике, видео садржаје и учили основе програмирања у Скречу, користећи ВИ алате.

Током ове интензивне и инспиративне недеље, Научни клуб ЦСУ Кикинда још једном је показао колико је важно да млади буду оснажени знањем о вештачкој интелигенцији – не само као корисници, већ и као одговорни учесници дигиталног друштва. Учесници су, такође, кроз занимљиве задатке на терену, решавање загонетки помоћу QR кодова и креирање дигиталне уметности и видео садржаја, развијали креативност, критичко мишљење и дигиталне вештине, уз оснаживање за одговорно коришћење савремених технологија.

22.09.2025. Ученици чувари мудрости – наука и игра у служби знања

У оквиру пројекта „Научници и уметници 2“, у ЦСУ Кикинда, реализована је интерактивна радионица под називом „Чувари мудрости“, намењена ученицима виших разреда основне школе. Радионица је представљала јединствену комбинацију науке, креативности и игре, са циљем да на занимљив и едукативан начин приближи деци рад и достигнућа великих научника.

Фокус активности био је на животу и раду Михајла Пупина, као и на његовом доприносу науци кроз бројне експерименте. Ученици су у уводном делу имали прилику да чују занимљиве чињенице о Михајлу Пупину и Николи Тесли, а посебна пажња посвећена је Пупиновом научном путу.

Инспирисани друштвеном игром „Чувари мудрости“, ученици су се поделили у тимове и осмислили своје верзије едукативне игре, користећи хамер папир и креативне материјале. На тај начин су на забаван начин размењивали научне информације, развијали машту и учили како тимским радом да дођу до заједничког решења.

Циљ овог дела активности био је да се кроз игру подстакну креативност, такмичарски дух, тимски рад и учење кроз дружење. Након израде, ученици су одиграли направљене игре, а потом их понели у школу како би своја знања и идеје поделили са другарима из других одељења.

Радионицу је реализовала Ина Лепар, професорка физике, која је кроз овај програм успела да научне области као што су физика, биологија и астрономија, учини блиским, разумљивим и инспиративним за ученике.

Ова активност представља сјајан пример како наука и игра могу да се споје у функционалну целину која мотивише ученике да уче, размишљају и стварају.

19.09.2025. Роботичка рука

Роботичка рука управљана виртуелном стварношћу – иновативни пројекат Милана Савића

Дипломирани инжењер електротехнике Милан Савић представио је у Центру за стручно усавршавање у петак, 19. септембрс свој пројекат који спаја роботичку технологију и виртуелну стварност у јединствену едукативну и иновациону целину. Реч је о аутоматској роботичкој руци којом се управља помоћу VR технологије, а која је осмишљена као едукативни алат за младе, наставнике и ширу јавност.

Пројекат је имао за циљ да демонстрира синергију роботике и виртуелне реалности, као и примену савремених технолошких иновација у индустрији, образовању, медицини и урбанистичком планирању. Савићев рад помера границе уобичајене примене роботике и аутоматике, фокусирајући се на едукацију кроз практичне радионице.

Учесници су имали прилику да науче основне концепте из роботике, програмирања, физике и математике, као и да директно управљају роботичком руком кроз VR интерфејс. Овакав приступ омогућава интерактивно учење и развијање STEAM компетенција – сарадњу, комуникацију, решавање проблема, креативност и предузетништво.

Пројекат има и шире друштвено значење, јер се путем медија, друштвених мрежа и интернет платформи попут YouTube-а жели допрети до што већег броја младих људи и подстаћи их на бављење науком и технологијом а представља и значајан корак у промоцији науке и савремених технологија повезукући младе, наставнике и стручњаке са реалним потребама привреде и технолошког развоја друштва.

18.09.2025. Радионица „Скицом до изума“

У оквиру пројекта „Научници и уметници 2“, одржана је интерактивна радионица под називом „Скицом до изума“, коју је осмислила и реализовала мастер учитељ Сања Бикић. Активност је била намењена ученицима од 2. до 5. разреда и реализована у два извођења, у трајању од по сат и по времена.

Ова едукативна радионица објединила је уметност, физику и математику, пружајући ученицима прилику да се кроз креативан и истраживачки приступ упознају са животом и делом Леонарда да Винчија – једног од највећих универзалних генија у историји.

Ученици су кроз интерактивну презентацију, питалице и ликовне игре откривали мање познате чињенице о Леонарду да Винчију – не само као сликару, већ и као изумитељу, научнику и анатому. Посебно интересовање изазвао је задатак у којем су ученици, попут самог Да Винчија, доцртавали сопствену верзију чувене слике „Мона Лиза“, допуњавајући одштампано лице и руке креативним ликовним решењима.

Централни део активности био је посвећен истраживању Да Винчијевих изума као што су падобран, робот, ронилачко одело, хеликоптер, глисер, мост и други. Ученици су упоређивали његове илустрације са модерним верзијама ових справа, анализирајући материјале, принципе функционисања и развој технологије кроз време.

Посебна пажња била је посвећена анализи цртежа „Витрувијев човек“, где су ученици учењем кроз меру и пропорцију, уочавали однос делова тела према целини – уводећи их у основе математичких појмова као што су разломци и мерење.

Циљ радионице био је да код ученика развије љубав према истраживању, повезивању уметности и науке, као и разумевање значаја Леонардових идеја које су обликовале многе савремене технолошке изуме.

Радионица „Скицом до изума“ је још један пример како се на креативан и ангажован начин могу приближити комплексне теме млађим основцима, чиме се подстиче њихова радозналост, машта и научна писменост.

17.09.2025. Мала школа великих умова: У оквиру пројекта “Научници и уметници 2” реализована активност „Ипак се окреће“

Аутор: Данијела Радловић Чубрило, професор струковних студија

У оквиру пројекта „Научници и уметници 2“ у Центру за стручно усавршавање Кикинда реализована је едукативна радионица под називом „Ипак се окреће“, намењена деци млађег основношколског узраста и предшколцима. Ова интерактивна радионица имала је за циљ да деци на занимљив и креативан начин приближи основе физике и астрономије, кроз упознавање са животом и открићима великог италијанског научника Галилеа Галилеја.

Програм је трајао 90 минута и био подељен у неколико целина. У уводном делу деца су се упознала са ликом и делом Галилеа Галилеја, а као увод у тему приказан им је глобус – планета Земља – чије кретање служи као полазна тачка за разумевање хелиоцентричног система. Централни део активности био је посвећен упознавању са Сунчевим системом, путем макете, уз акценат на кретање планета и улогу телескопа, који је Галилео усавршио.

Посебан утисак на децу оставило је непосредно искуство посматрања небеских тела кроз телескоп, као и сазнање да су, помоћу тог инструмента, откривени активни вулкани на Јупитеровом месецу Ио – најактивнијем телу у Сунчевом систему.

У завршном делу, кроз групни ликовни рад, деца су креирала сопствене макете Сунчевог система користећи различите материјале. Активност је употпуњена демонстрацијом експеримента „вулкан“, који деца могу самостално поновити и код куће, чиме се подстиче самостално истраживање и учење.

Овакве активности представљају снажан мост између науке и уметности, подстичући дечију радозналост и креативност, као и развој логичког размишљања већ у најранијем узрасту.

16.09.2025. Учим пуним плућима

У оквиру пројекта “Научници и уметници 2”, у Центру за стручно усавршавање успешно је реализована креативна и едукативна радионица под називом “Учим пуним плућима”. Активност је трајала један школски час и била намењена ученицима трећег разреда, који су имали прилику да на занимљив и интерактиван начин науче више о респираторном систему човека.

Кроз комбинацију биологије, математике и уметности, ученици су упознали функцију и значај плућа, као и навике које доприносе њиховом здрављу. Посебан сегмент био је посвећен мерењу капацитета плућа и једноставној математичкој анализи добијених резултата.

Деца су такође имала прилику да се упознају са животом и радом чувеног немачког бактериолога и добитника Нобелове награде – Роберта Коха, који је заслужан за откриће бацила туберкулозе.

Као креативни завршетак радионице, сваки ученик направио је свој модел плућа од папира, сламчица и балона – симболичан подсетник на важност здравог дисања.

Циљ ове активности био је не само да се ученицима приближе научне теме на пријемчив начин, већ и да се развије свест о значају здравог начина живота и очувању здравља плућа од најранијег узраста.

Активност “Учим пуним плућима” реализовала је Јелена Вукобрат, наставник математике.

15.09.2025. Ученици осмог разреда истраживали висину објеката у Кикинди уз помоћ Талесове теореме

Кикинда, 15. септембар 2025. — У Центру за стручно усавршавање у Кикинди одржана је јединствена образовна активност намењена ученицима осмог разреда, током које су учесници имали прилику да на занимљив и практичан начин упознају примену Талесове теореме у реалном окружењу. Реализатор активности била је Исидора Пап, професор математике.

Након уводног предавања о животу и раду грчког филозофа Талеса, као и објашњења саме теореме и појма сличности у геометрији, ученици су кренули у „научну шетњу“ кроз центар Кикинде. Циљ ове шетње био је да се, применом Талесове теореме, израчунају висине различитих објеката на основу дужине њихових сенки.

Посебна пажња посвећена је високим објектима у центру града, као што су јавне зграде, споменици и бандере, који су одабрани управо због своје импресивне висине. Ученици су користили мерење сенки како би, кроз пропорције, дошли до процене стварне висине ових објеката, чиме су стекли увид у практичну примену математичких принципа.

Ова активност имала је за циљ развијање логичког размишљања, примену знања у стварним ситуацијама, као и подстицање интересовања за математику кроз рад на терену.

Организатори истичу да је овакав вид наставе веома значајан јер подстиче ученике да математику доживе као живу науку, присутну свуда око нас.

Zimski naučni dečiji kamp od 8-10.01. 2025. godine u Naučnom klubu Centra za stručno usavršavanje u Kikindi
 
Zahvaljujemo se svima koji su učestvovali u Zimskom naučnom dečijem kampu u Naučnom klubu Centra za stručno usavršavanje. Ovaj događaj je imao izuzetan odziv, i radujemo se što smo uspeli da pružimo deci priliku da se upoznaju sa naukom na zabavan i edukativan način. Hvala roditeljima na podršci, deci na entuzijazmu, i realizatorima radionica na trudu i posvećenosti. Očekujemo još mnogo uzbudljivih i edukativnih događanja u budućnosti!
 
8. januar 2025.
 
Radionica 1: Moj intervju sa kompozitorom 
Vreme: 11.00–12.00 Realizacija: Andrea David Opis: Deca će kroz kreativnu igru istraživati muzičku istoriju i upoznati velike kompozitore. Uz pomoć internetskih izvora i veštačke inteligencije, napraviće intervju sa kompozitorima, razvijajući kritičko mišljenje i kreativnost.
 
Radionica 2: Neuroigrarije  Vreme: 12.00–13.00 Realizacija: Marijana Ljiljak Opis: Kroz neurobick vežbe, kao i razne vežbe za fokus i koncentraciju deca će razvijati pažnju, kreativnost i socijalne veštine. 
 
9. januar 2025.
Radionica 1: Ptica traži kavez
Vreme: 11.00–12.00 Realizacija: Sofija Jegarski Opis: Radionica koja razvija kognitivne, motoričke i likovno-vizuelne veštine, uz izložbu ptica stanarica i estetsko procenjivanje.
 
 Radionica 2: Zimska radionica u glini – Ornament 
 Vreme: 12.00–13.00 Realizacija: Igor Smiljanić Opis: Učesnici će se upoznati sa različitim vrstama ornamenta kroz istoriju umetnosti i stvarati svoja umetnička dela u glini. Radionica podstiče kreativnost i umetničko izražavanje.
 
10. januar 2025. Radionica 1: Programiranje digitalnog drugara – Mikrobit 
Vreme: 11.00–12.00 Realizacija: Gordana Rackov i Arpad Pastor Opis: Kroz programiranje uz pomoć Mikrobit pločica, deca će učiti osnove logike, algoritamskog razmišljanja i rešavanja problema, razvijajući važne tehničke veštine. 
 
Radionica 2: Magični brojevi
Vreme: 12.00–13.00 Realizacija: Gordana Rackov i Arpad Pastor Opis: Deca će se upoznati sa vizuelnim programiranjem i načinima za upravljanje digitalnim uređajem – Mikrobit, kroz rešavanje zadataka i razvoj programskih rešenja. 

 

Uživajte u vedrim i interesantnim fotografijama dece koja su bila inspirativna tokom svih radionica. Radujemo se novim radionicama!
14.12.2024. Sovembar 2024: 
Kreativnost u punom sjaju!  Uz prelepe radove, ovogodišnji Sovembar je bio obojen osmesima, druženjem i pravom fun atmosferom! Ogromno hvala našem neverovatnom timu – direktoru Dejanu, kao i saradnicima Tomi i Suzani – koji su se potrudili da svaki trenutak jučerašnjeg događaja bude nezaboravan za decu i roditelje. Takođe, veliko hvala Gradu Kikinda i Turističkoj organizaciji grada Kikinda na sjajnoj saradnji i podršci koja je omogućila da ova tradicija zablista još jednom!  Na ovogodišnji likovni konkurs pristiglo je preko 200 radova iz različitih vrtića! Kikindine sovice inspirisale su mališane da pokažu svoju kreativnost i ljubav prema ovim predivnim pticama kroz razne umetničke izraze. Ko su naši nagrađeni?  Prve tri nagrade za kolekcije radova osvojili su: 
 
  • Vrtić “Bubamara” (Rusko Selo) 
  • Vrtić “Maslačak” (Basaid) 
  •  Vrtić “Kolibri” (Kikinda)
 
A individualne nagrade pripale su ovim malim umetnicima: Vuk Lončarević (6 godina) – Vrtić Miki,  Ana Suhajda (4 godine) – Vrtić Duga, Novi Sad , Lana Vučićević (3 godine) – Vrtić Miki, Nemanja Štrbac (3 godine) – Vrtić Miki,  Atina Stanković (6 godina) – Vrtić Naša Radost , Sara Uzelac – Vrtić Kolibri 
 
 Novi partneri, nova iznenađenja! Ove godine konkurs je podržao i Foto Sretenović, koji je donirao vaučere za personalizovane novogodišnje kalendare – hvala na ovom divnom gestu! Gde možete videti sve radove? Svi radovi – uključujući nagrađene i ostale sjajne kreacije – dostupni su na Instagramu Naučnog kluba Kikinda. Posetite profil i uživajte u talentu naših najmlađih umetnika!  Sovembar nas podseća koliko su važne i divne sovice ušare, ali i koliko je važno podržati dečju kreativnost. Hvala svim učesnicima i vidimo se sledeće godine!
13.12.2024. Napravi svoj hologram 
 Danas je u Naučnom klubu održana inspirativna radionica pod vođstvom prof. Ine Lepar i njenih učenika na temu holograma. Učenici su istraživali kako nastaju hologrami i gde se sve primenjuju u svakodnevnom životu. Kroz praktičan rad, naučili su ključne pojmove poput interferencije i difrakcije svetlosti, a zatim ih primenili u stvaranju vlastite 3D projekcije – pravog holograma! Bilo je zanimljivo videti kako nauka postaje opipljiva i kako uz malo kreativnosti i znanja možemo kreirati impresivne vizuelne efekte. 

27.11.2024. Radionica „Magični svet kafe” 

U Naučnom klubu Centra za stručno usavršavanje Kikinda, učenici OŠ Feješ Klara zakoračili su u čarobni svet kafe!  Uz mirise i ukuse kafe, istraživali su njeno poreklo, vrste i zanimljivosti, a na kraju oslikavali talogom kafe, stvarajući jedinstvena umetnička dela. Zahvaljujemo Eleonori Volaš Cibuli na kreativnoj i edukativnoj radionici! 

Радионцe „Уметникова оловка“ у Научном клубу Кикинда одржане су ове недеље у Центру за стручно усавршавање.

Ученици ОШ „Фејеш Клара“ имали су прилику да истраже свет 3D штампе и креативности! Уз активно учешће и отвореност за нова знања, научили су како технологија може постати алат уметности.

Велико хвала професору Дејану Лазићу на инспиративном вођењу радионице и забавном искуству за све учеснике! Радујемо се будућој сарадњи и новим пројектима.

Научимо заједно, ствајајмо уметност кроз науку!

21.11.2024. Радионица Научног клуба Кикинда: Шта сове лове?

Нашу радионицу посетили су ученици из Шапца и заједно смо доживели незаборавно интерактивно искуство! 

Радионица је започела занимљивим предавањем о совама, где смо сазнали много тога о овим мистериозним ноћним птицама. Затим смо прошетали градом у потрази за совама у њиховом природном окружењу. Завршили смо дан квизом, који је тестирао стечено знање и донео пуно забаве! 

Велико хвала реализаторима пројекта, професору Мирославу Грујићу као и колегиници Александри Остојим, као и нашим драгим гостима из Шапца на дивној енергији и учешћу! Радујемо се наредним сусретима.


26.10.2024. Радионица Научног клуба Центра за стручно усавршавање – Од фотона до електрона

У суботу смо уживали у радионици „Од фoтона до електрона“ у оквиру научног клуба Центра за стручо усавршавање Кикинда. Захваљујемо реализаторима, професору Горану Јовишићу из Карловачке гимназије и професорки Тaњи Радованов из Економскe школе на сјајној организацији.

Извештај о реализацији радионица у Научном клубу Кикинда

Научни клуб Кикинда организовао је 22. aприла 2024. године  радионицу „Научникова оловка“, коју је подржао Центар за промоцију науке на Јавном позиву 2023. године.

На радионици су учествовали ученици  ОШ „Јован Поповић“.

Они су могли да  сазнају од реализатора Дејана Лазића много занимљивих информација о животу и раду научника Николе Тесле, као и који су његови најважији проналасци. Наш најпознатији научник и проналазач дао је свој немерљив допринос у пројектовању модерног система напајања наизменичном струјом.

После уводног дела учесници су помоћу 3Д оловке и 3Д штапача нацртали и одштампали бисту Николе Тесле и Теслин торањ.

Извештај о реализацији радионица у Научном клубу Кикинда

Научни клуб Кикинда организовао је 15. маја 2024. године радионице “Погледај око себе свуда је ЕНЕРГИЈА” које је финансијски подржао Центар за промоцију науке на Јавном позиву 2023. године.

Пројекат је обухватао низ експеримената који комбинују иновативне методе, попут коришћења микроталасних пећница за израчунавање брзине светлости и креативних приступа, као што су кодирање микробита за израд усунчевих бројача енергије, чиме се ђацима пружила јединствена прилика да истраже појам енергије на потпуно другачији начин. Поред тога учесници су користили Ардуину картице и серво мотор за креирање модела слепог миша и програмирање његовог понашања. За крај дружења присутни су одиграли игру пецања картица са занимљивостима о енергији а потом су одиграли  асоцијације.

На радионицама су учествовали ученици ОШ “Јован Поповић” и ОШ “Вук Караџић” са својим наставницима.

Радионице су реализовали: Марија Рафајловић Стојковић, Милена Живковић и Лазар Крстић.

Извештај о реализацији радионица у Научном клубу Кикинда

Ученици осмог разреда ОШ „Ђура Јакшић“ са наставницом Кристијаном Кукић, посетили су 19. и 20. марта Научни клуб ЦСУ Кикинда. Циљ је био да науче како се ради са 3Д оловком и да се испробају у цртању 3Д кућица. Ова радионица је интересантна за децу свих узраста а на овај начин вежбају и креативност и стрпљење и на крају од рециклиране пластике формирају своју кућицу.

Извештај о реализацији радионица у Научном клубу Кикинда

Ученици осмог разреда ОШ „Ђура Јакшић“ посетили су са наставницом Кристијаном Кукић Научни клуб Кикинда. Они су имали прилику да сазнају како ради 3Д штампач и да покажу своју креативност у раду са 3Д оловком.

Извештај о реализацији радионица у Научом клубу Кикинда

Научни клуб Кикинда организовао је 20. фебруара 2024. године  радионицу „Ја и ноћу сањам камење-Цвијићева школа географије“, коју је подржао Центар за промоцију науке на Јавном позиву 2023. године.

На радионици су учествовали ученици петог разреда ОШ „Свети Сава“.

Они су могли да  сазнају од реализаторке Зорице Маринковић много информација о животу и раду Јована Цвијића, колико је било изазовно бавити се географијом у Србији у прошлом веку, како изгледа познати концепт „Цвијићева школа“, и како је Јован Цвијић доводио у везу природне и друштвене појаве и процесе на Балкану, и на тај начин је подигао на виши ниво географију на светском нувоу.

На крају радионице учесници су подељени у групе и показали своју креативност кроз израду паноа са информацијама о Јовану Цвијићу.

Извештај о реализацији радионица у Научом клубу Кикинда

Научни клуб Кикинда организовао је радионице  у оквиру пројекта „Научни календар“ које су реализоване преко Зум платформе у периоду од 5.2.2024. године до 10.2.20234. године.

Ученици виших разреда основне школе на 6 радионица имали су прилику да се информишу о планети Земљи, очувању животне околине, броју Пи и научницима који су дали велики допринос у свету науке.

Завршни део пројекта укључивао је презентацију радова ученика, где су изложили своја истраживања о одабраним научницима. Интеграцијом ових информација у „Научни календар“ учесници су демонстрирали како различите научне дисциплине и еколошку свест могу заједно да обликују нашу перцепцију света.

На самом крају „Научни календар“ представљен је свим учесницима пројекта, илуструјући богатство науке и његов утицај на друштво.

Реализатори пројекта: Милена Живковић и Предраг Живковић

Извештај о реализацији радионица у Научом клубу Кикинда

Научни клуб Кикинда организовао је 30. септембра 2023. године  радионицу „Скулптура и математика“, коју је подржао Центар за промоцију науке на Јавном позиву 2023. године. Цео пројекат је одржан у Музеју Тера у Кикинди.

На радионици су учествовале ученице Гимназије „Душан Васиљев“ и том приликом професорка Јелена Цигановић им је кроз примере из природе и историје уметности предочила присутност Златног пресека у свету око нас. Кустоскиња Музеја Тера, Верица Немет спровела је учеснике кроз сталну поставку и представила им радове који у себи имају примењено ово правило. У завршном делу реализована је радионица коју је водио Игор Смиљанић виши стручни сарадник на катедри за вајарство Академије уметности у Новом Саду. На радионици су учесници сами применили принцип Златног пресека код израда скулптура које су правили од глине или жице. На крају радионице уприличена је и изложба радова.

Извештај о реализацији радионица у Научом клубу Кикинда

Научни клуб Кикинда организовао је 14. септембра 2023. године  радионицу „Осети физику свим чулима“, коју је подржао Центар за промоцију науке на Јавном позиву 2022. године.

Наставница физике Ина Лепар  реализовала је  радионицу за децу старијег школског узраста у Парку науке Центра за стручно усавршавање у Кикинди.

Шетњом у Парку науке 27 учесника упознало се са експонатима кроз кратко излагање предавачице. Највише су се задржали код експоната Човек систем-кардиоваскуларни систем човека и  сазнали су многе научне чињенице које су им користиле у наставку радионице када су попуњавали радне листове који су им припремљени.

После краћег предавања о томе како тече крв и на који начин преноси кисеоник до органа у нашем телу, као и који је најважнији орган за кардиоваскуларни систем у нашем организму, учесници су подељени у три групе и добили су задатак да заједнички ураде експерименте: зависност пулса човека од његове брзине кретања, мерење нивоа буке у зависности од положаја тела човека и капиларност и капиларне појаве.  Добијене резултате уписали су у радне листове. На тај начин сви присутни били су на кратко научници који су требали да прецизно измере, конкретно представе циљеве мерења и представе резултате мерења.

После излагања резултата мерења најбоље екипе су награђене пригодним научним поклонима.

Извештај о реализацији радионица у Научом клубу Кикинда

Научни клуб Кикинда организовао је треће извођење радионице „Невидљива бића пријатељи или непријатељи“, које је подржао Центар за промоцију науке на Јавном позиву 2022. године.

Наставница хемијско-технолошке групе предмета Наташа Глигорин и наставнице математике Јелена Вукобрат и Драгана Воларов реализовале су радионице за децу предшколског узраста и то 13. маја  у Центру за стручно усавршавање  а другу радионицу  19. маја 2023. такође у Центру за стручно усавршавање.

Првог дана радионица је  обухватала активности којима је  учесницима приближен појам бактерија, шира свест о њиховој распрострањености и могућој опасности и важност свакодневне хигијене. Деца су давала узорке са својих прстију и на следећој радионици која је одржана после десет дана могли су да виде колико бактерија се налази на њиховим прстима.

Другог дана уз фотографије слова, биљака, инсеката, зграда, људског тела и предмета, кроз разговор децу су наведена  да размишљају о симетрији, складу и схватају шта је све симетрично око нас. Уз помоћ огледала видели су  како се ствара симетрична слика.

На крају дугог дана организована је изложба радова свих учесника.

Градско првенство у шаху за средњошколце одржано је 18.5.2023. године у Центру за стручно усавршавање. На првенству је учествовало 13 ученика из 3  средње школе. Професор математике Драган Иветић био је реализатор турнира.

Постигнути су следећи резултати:

  1. Место Огњен Јовандић из Техничке школе
  2. место Алекса Петков из Техничке школе
  3. Урош Суботички из Техничке школе
  4. Ненад Средојев изЕкономско-трговинске школа
ИЗВЕШТАЈ О РЕАЛИЗАЦИЈИ АКТИВНОСТИ

Научни клуб Центра за стручно усавршавање Кикинда организовао је 12. маја поводом манифестације Мај месец математике радионицу „Криво од правог“ коју је реализовала Јелена Вукобрат.

Ученици петог и шестог разреда основне школе упознали су се са појмом параболе, затим су се подсетили на кооридинатни систем у равни и разматрали како помоћу правих линија цртањем добити криве и да ли је то могуће. Сви су  добили радне листове на којима су  спајањем одређене координате  добијали слику која ствара илузију и утисак 3. димензије. На тај начин учесници су повезали математику и уметност, препознавали оптичке илузије и димензије.

Извештај о одржаној активности у Научном клубу Кикинда

Научни клуб  Кикинда организовао је 4 онлајн радионице током априла месеца под називом „Космос у ђачким клупама“ које су реализовали Милена и Предраг Живковић. На радионица су присуствовали ученици виших разреда основне школе али и сви заинтересовани грађани који воле астрономију.

Прва два предавања под називом „Од старих Грка па до црних рупа“  бавиле су се темама: Грци и астрономија, живот на другим планетама, црне рупе нису црне а нису ни рупе, величанствени пулсари, породична фотографија Сунчевог система и Необичне галаксије.

У скопу тих предавања предавачи су направили и космички календар. Космички календар је замишљен као представљање раздобља од Великог праска до данас у космичком календару као једна година. Сваки такав календарски месец (нешто више од милијарду година) садржао је битне догађаје за то временско раздобље. У ту сврху реализатори су направили апликацију Космички календар и тако су учесници кликом на изабрани месец имали увид у догађаје који су обележили тај период.

Друге две радионице под називом „Космос на длану – телефону“ подразумевале су рад у програму Stellarium (online). Функционалности Stellarium-a су многобројне: каталог са више од 600 000 звезда, астеризми и илустрације сазвежђа, каталог маглина, приказ реалистичног Млечног пута, приказ планета и сателита, моћан зум према објектима, управљање телескопом, контрола протока времена, вишејезични интерфејс, екваторијална и азимутна мрежа, симулације помрачења, додаци са сателитима, конфигурације телескопа, одабир одређеног места на Земљи.

Сви учесници добили су и пригодне поклоне које су ум припремили Милена и Предраг Живковић.

Извештај о одржаној активности у Научном клубу Кикинда

Научни клуб  Кикинда и Народни музеј у Кикинди организовали су 28.4.2023. интерактивну радиницу „Музиком кроз град“.

Реализатори Катарина Драгин и Драган Киурски припремили су свим заинтересованим суграђанима седам пултова у граду на којима су могли да се информишу пре свега о животу и раду Роберта Толингера, колико је он утицао на музички живот у Кикинди крајем 19 века, где се некад плесало и свирало, како се звао музички часопис који је излазио у Кикинди, али и многе друге информације.

На свим пултовима који су били  доступни на различитим локацијама учесници су могли да скенирају кју-ар кодове и уз помоћ телефона на лицу места чују ноте које је компоновао Роберт Толингер. Како би угођај био потпут у свечаној сали Народног музеја у Кикинди посетиоци су могли да чују како ноте Роберта Толингера на клавиру изводи  Ева Француски Арањош.

Реализацију програма подржао је Центар за промоцију науке на Јавном позиву 2022. године.

Извештај о реализацији у Научном клубу Кикинда

Научни клуб Кикинда организовао је 29. и 30. марта  радионице „Магична оловка“   која је одобрена на Јавном позиву 2022. године који је расписао Центра за промоцију науке из Београда.

Радионица је одржана у Мејкерс спејсу Научног клуба у Кикинди.

Ученици четвртог разреда Основне школе „Свети Сава“ из Кикинде имали су прилику да науче како се користи 3Д оловка и да са њом цртају у све три димензије.

На тај начин стварали су опипљиве предмете, тако што из оловке уместо мастила „цури“ пластика одностно ПЛА филамент.

Реализатор Дејан Лазић, деци је припремио шаблоне за цртање, на којима су били делови куће које су касније тимским радом склапали и правили јединствене грађевине које су се разликовале по боји и облику. На тај начин учесници су стицали нова знања, развијали креативност и тимски рад.

 Сви радови биће изложени у Мејкерс спејс простору Центра за стручно усавршавање.

Опремање Мејкерс спејса помогла је Jетел компанија и Центар за промоцију науке из Београда.

Извештај о реализацији у Научном клубу Кикинда

31.3.2023. године Научни клуб Кикинда организовао је  радионицу  „У свету облака“  коју је реализовала Сања Бикић.

Радионица је била намењена деци од другог до петог разреда основне школе.

У уводном делу учесници су имали прилику да се кроз занимљиву и интерактивну презентацију упознају са агрегатним стањима воде, науче како настаје облак, шта је магла, да ли друге планете имају облаке и др.

У другом делу радионице деца су учила пет врста облака путем презентације и то: цирус, кумулус, стратус, кумулонимбус и нимбостратус.

У завршном делу активности деца су израдила облакоказе (једноставне „справе“ за одређивање врсте облака) и применила стечена знања о 5 врста облака. Оквир за посматрање облака подељен је на 4 дела и на сваком је представљена једна врста облака различитим ликовним техникама.

Извештај о реализацији радионица у Научом клубу Кикинда

Научни клуб Кикинда организовао је радионице „Невидљива бића пријатељи или непријатељи“, које подржао Центар за промоцију науке на Јавном позиву 2022. године.

Наставница хемијско-технолошке групе предмета Наташа Глигорин и наставнице математике Јелена Вукобрат и Драгана Воларов реализовале су радионице за децу предшколског узраста и то 10. марта  у ССШ „Милош Црњански“  а другу радионицу  11. марта 2023.  у Научном клубу Центра за стручно усавршавање Кикинда.

Првог дана радионица је  обухватала активности којима је  учесницима приближен појам бактерија, шира свест о њиховој распрострањености и могућој опасности и важност свакодневне хигијене. Деца су узимала узорке са површина где претпостављају  да има мноштво бактерија и пратити њихово развијање током два дана.

Другог дана уз фотографије слова, биљака, инсеката, зграда, људског тела и предмета, кроз разговор децу су наведена  да размишљају о симетрији, складу и схватају шта је све симетрично око нас. Уз помоћ огледала видели су  како се ствара симетрична слика.

На крају дугог дана организована је изложба радова свих учесника.

Извештај о реализацији у Научном клубу Кикинда

Научни клуб Кикинда организовао је 21.2.2023. године радионицу „Магична оловка“   која је одобрена на Јавном позиву Центра за промоцију науке 2022. године.

Радионица је одржана у Мејкерс спејсу Научног клуба у Кикинди.

Ученици четвртог разреда Основне школе „Свети Сава“ из Кикинде имали су прилику да науче како се користи 3Д оловка и да са њом цртају у све три димензије. На тај начин стварали су опипљиве предмете, тако што из оловке уместо мастила „цури“ пластика одностно ПЛА филамент.

Реализатор: Дејан Лазић

Извештај о реализацији у Научном клубу Кикинда

Научни клуб Кикинда организовао је 2.3.2023. године  радионице „Лего решења за одрживи развој“  које је реализовала Тања Олеар Гојић

Ученици четвртог разреда основних школа „Ђура Јакшић“ и „Вук Караџић“ њих укупно 42, могли су да се упознају са одрживим циљевима, издвојена су  два врло битна проблема за планету Земљу: производња енергије и проблем загађења и потребе за рециклажом. У Другом делу радионице

 учесници су у групама од едукативних сетова Lego We Do 2.0 и Cubroid креирати и испрограмирати прво ветрењаче, како би се упознали са функционисањем едукативних сетова, а затим су креирали сопствена решења за решавање проблема производње енергије или решавање загађености.

НАЈАВА АКТИВНОСТИ У НАУЧНОМ КЛУБУ КИКИНДА

Научни клуб Центра за стручно усавршавање Кикинда организује научну шетњу „Путовање кроз време у ципелама уметника“  9-10.2.2023. године.

Полазак учесника у  шетњу је код зграде Курије у центру града у 12:30, а другог дана радионица ће се одржати у Центру за стручно усавршавање такође у 12:30.

Ученици петих и шестих разреда имаће прилику да дана 9.2.2023. године прошетају до неколико културно историјских споменика и грађевина у Кикинди и сазнају где су живели и радили неки од најзначанијих уметника нашег града.

Другог дана ће на ликовној радионици направити честитке или разгледнице на тему културно историјских знаменитости нашег града, инспирисани шетњом предходног дана.

Реализаторке: Јелена Гаврилов наставница историје и Елеонора Цибула Волаш наставница ликовног и географије

Извештај о одржаној активности у Научном клубу Кикинда

Научни клуб Центра за стручно усавршавање Кикинда организовао је научну шетњу „Путовање кроз време у ципелама уметника“  9-10.2.2023. године.

Ученици петих и шестих разреда имали су прилику да се прошетају до неколико културно историјских споменика и грађевина у Кикинди и сазнају где су живели и радили неки од најзначанијих уметника нашег града као што су Јован Поповић, Душан Васиљев, Ђура Јакшић и др.

Другог дана на ликовној радионици правили су честитке или разгледнице на тему културно историјских знаменитости нашег града, инспирисани шетњом предходног дана.

Реализаторке: Јелена Гаврилов наставница историје и Елеонора Цибула Волаш наставница ликовног и географије

2.2.2023. ИЗВЕШТАЈ О ОДРЖАНОЈ АКТИВНОСТИ У НАУЧНОМ КЛУБУ КИКИНДА

Научни клуб Кикинда организовао је радионице „На путу око Сунца“ дана 2.2.2023.  у Центру за стручно усавршавање у Кикинди.Пројекат је финансирао Центар за промоцију науке из Београда, средства су одобрена на Јавном позиву 2022. године.

Ученици четвртих  разреда основне школе имали су прилику да сазнају како је појавом телескопа настала посебна наука, астрономија, такође како народна веровања добијају научни оквир, а технологија даје свој допринос упознавању и освајању космоса.

Радионице су биле подељене у неколико практичних активности и то:

А) Презентација  

  1. Сунчев систем, светлосна година и астрономска јединица
  2. Величина планета у поређењу са величином воћа
  3. Анаграм- откриј назив планете
  4. Излазак и залазак Сунца- стране света
  5. Где је Земља на путу око Сунца кад је твој рођендан? израда заједничког рада на хамер папиру
  6. Израда модела ракете

Б) Телескоп- изглед, делови, употреба, посматрање 

Реализаторка: Зорица Маринковић, наставница географије у основној школи у Бачком Јарку.